15. k vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 6. 3. 2024

Číslo návrhu:
Číslo usnesení: 0276/24-R
Předkladatel: Burgerová Lenka, PhDr. Ing. arch., Ph.D.
Městská část Praha 7

RADA MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 7

Usnesení
Rada městské části Praha 7
číslo 0276/24-R
ze dne 30.04.2024
k vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 6. 3. 2024 Rada městské části Praha 7

I. konstatuje, že

  1. projekt Vltavské filharmonie je navržen na pozemcích mezi Negrelliho viaduktem, ul. Bubenská, Bubenským nábřežím a prodloužením ulice Antonínská navazující na připravovaný podjezd pod železniční tratí do ulice Za Viaduktem jako součást Velkého rozvojového území Holešovice Bubny-Zátory pro který je zpracována, projednána a schválena Územní studie Holešovice Bubny-Zátory

    0

  2. MČ Praha 7 se ke studii (bez finalizovaného dopravního řešení) vyjádřila usnesením RMČ Praha 7 č. 0055/24-R ze dne 30. 1. 2024 (příloha č. 4 usnesení). Dne 6. 3. 2024 byla MČ představena aktualizovaná studie s již dopracovaným dopravním řešením, v níž však většina požadavků MČ nebyla uspokojivým způsobem zapracována. 

    0

  3. předložené úpravy projektu ze dne 6. 3. 2024 spočívají především ve změně dopravního řešení, které zhoršuje přehlednost a prostupnost okolí Vltavské filharmonie

    0

  4. dle platného ÚP SÚ hl. m. Prahy se záměr nachází v ploše s rozdílným způsobem využití ZKC – plochy zvláštních komplexů občanské vybavenosti – kultury a církve

    0

  5. záměr byl projednán na jednání Dopravní komise RMČ Praha 7 konané dne 13. 3. Zápis z jednání je přílohou č. 3 usnesení

    0

 

II. podporuje

  1. stavbu Vltavské filharmonie jakožto moderního hudebního centra, které bude určeno nejen pro koncerty vážné hudby, ale nabídne i širokou škálu dalších aktivit pro volnočasové vyžití veřejností (ZUŠ, hudební knihovna, zkušebna atd.) i jako stavbu která podnítí a podpoří rozvoj dosud nezastavěného území Holešovice Bubny-Zátory, jednoho z nejvýznamnějších pražských rozvojových území na místě stávajícího železničního brownfieldu. Záměr, který má potenciál být velkým přínosem pro českou kulturu, však nesmí být navržen způsobem, který bude na úkor obyvatel, kteří toto místo denně využívají.

    0

  2. proces výběru budoucí podoby budovy Vltavské filharmonie pomocí mezinárodní architektonické soutěže zaštítěné Českou komorou architektů

    0

  3. zúrovnění ulice Antonínská, které přinese do území přímé městotvorné bezbariérové propojení metra Vltavská se stávající zástavbou Letné

    0

  4. návrh trasování tramvajových tratí v souladu s Územní studií Holešovice Bubny-Zátory

    0

  5. vytvoření veřejného prostranství v dialogu mezi dvěma významnými stavbami Elektrických podniků a Vltavské filharmonie. V lokalitě dnes výrazně chybí čtvrťové náměstí s významnými budovami jakožto těžiště městské části. 

    0

 

III. nesouhlasí

  1. s chybějícími přímými vazbami pro bezmotorovou dopravu, zejména chybějícími přechody a nevhodným trasování cyklistů územím. Navržené uspořádání ploch implikuje zvýšené kolize pěších a cyklistů a veškerá bezmotorová doprava je přizpůsobena navrženému překombinovanému dopravnímu řešení, které utlačuje logické pěší vazby v území. Z důvodu chybějící prostupnosti  hrozí v některých místech zvýšené riziko sociopatologických jevů.

    0

  2. s výrazným úbytkem parkovacích míst v ulici Bubenská a na nábřeží

    0

  3. s navrženou podobou zeleně, jejíž funkce i umístění slouží především k vybudování izolační bariéry od dopravních staveb namísto upřednostnění využití její městotvorné pobytové funkce ke zlepšení kvalit celého prostoru

    0

  4. s podobou tunelových portálů, které vytváří jizvu mezi podestou Vltavské filharmonie a okolní zástavbou. Zcela neakceptovatelná je podoba východního portálu jakožto nezacelitelné bariéry v průběhu nábřeží, které je směrem od Holešovické tržnice vnímáno dnes jako pobytové. 

    0

  5. s prostorově izolovaným nábřežím navrženým bez zahrnutí všech směrů napojení k Vltavské filharmonii, jehož dimenze je navíc zcela nedostatečná pro vedení potřebných liniových vazeb

    0

  6. se zachováním odklonu ul. Bubenská, které fixuje stávající nepotřebnou dálniční podobu prostoru. Ponechání tohoto stavu rovněž zásadním způsobem omezuje rozsah využitelnosti pozemků hl. m. Prahy a MČ Praha 7 pro zástavbu v Bubnech.

    0

 

IV. požaduje

  1. respektovat a zapracovat připomínky MČ Praha 7 z usnesení RMČ Praha 7 č. 0055/24-R „Vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 12. 1. 2024“

    0

  2. v návrhu pracovat s předpokládanými kapacitami dopravy v souvislosti s plánovanou humanizací magistrály a dostavbou nadřazených komunikací (městský a pražský okruh). Návrh musí umožňovat flexibilní úpravy dopravních proudů dle budoucích kapacit bez zachování negativních průvodních jevů doprovázejících řešení dálničního typu.

    0

  3. doložit návrh provizorního uspořádání dopravy po dobu výstavby, která dle navrženého mimoúrovňového tunelového dopravního řešení na několik let redukuje možnou průjezdnost místem. Považujeme za vhodné na tato omezení pro tranzitní dopravu v době výstavby navázat a nevracet se k původním kapacitám.

    0

  4. při respektu k návrhu vzešlém z architektonické soutěže, prověřit méně bariérové řešení celé křižovatky a celkovou humanizaci provedení prostoru mezi Bubenskou 1, Vltavskou filharmonií a Hlávkovým mostem s maximálním důrazem na plynulost a bezpečí bezmotorové dopravy, tedy lidí pohybujících se zde pěšky či na kolech.

    0

  5. dopravní řešení navrhnout s prioritou od nejzranitelnějších účastníků po ty nejsilnější, tedy v pořadí pěší+cyklisté – MHD – IAD. Zejména je třeba:

    1. zlepšit prostupnost územím pro pěší a cyklisty územím. Je nepřípustné, aby pěší či cyklisté obcházeli a vyhýbali se složitým křižovatkám pro IAD, kterým je návrh výrazně uzpůsoben, mezi cyklisty a chodci vznikají zbytečné kolize především ve vzniklých zúžených místech.
    2. na všech vozovkách procházejících územím musí být doplněny vyhrazené či ochranné jízdní pruhy pro cyklisty. Cyklisté mají být pro průjezd územím vedeni paralelně s auty jako součást komunikačního prostoru (ideálně dánský kodaňský typ vedení cyklodopravy). 
    3. pochozí plochy veřejných prostranství mají být plochy sdílené bez vyznačených koridorů. Vedení cyklopruhů v rozptylové ploše Filharmonie s návrhem přechodů pro pěší přes ně považujeme za zcela nevhodné. V tomto typu prostoru musí být jasně upřednostněn pěší pohyb.
    4. doplnit přechod přes Bubenskou na severním předpolí Hlávkova mostu tak, aby nábřeží bylo volně průchozí podél řeky i v úrovni mostu (již dříve požadovaná průchodnost západ-východ)
    5. doplnit přechod přes odbočovací rameno sjezdové rampy a vést chodník podél rampy při východní straně ul. Bubenská, aby zde nevznikl dopravně oddělený prostor svádící k rychlé jízdě a aby byla zvýšena všesměrná průchodnost územím
    6. posunout přechod na jižní hraně křižovatky Bubenská x Antonínská severním směrem do místa, kde bude logicky převádět významný proud pěších od Strossmayerova náměstí k metru (názorně viz zákres příloha č. 5 usnesení)
    7. tramvajovou zastávku v Bubenské posunout severním směrem co nejblíže křižovatce Bubenská x Antonínská, jižní přechod při zastávce tak nepovede do úzkého prostoru do zdi sjezdové rampy, zastávka také logicky naváže na výše požadovaný přechod

    0

  6. zachovat parkovací místa po stranách stávajících komunikací. Doplnění parkovacích míst na komunikace s tranzitní dopravou jsou jedním z nástrojů zklidňování dopravy a je nepřípustné návrhem navracet komunikacím jejich rychlostní charakter.

    0

  7. přeuspořádat navrženou zelenou barieru mezi Vltavskou filharmonií a Bubenskou, ulice Bubenská není extrémně dopravně zatíženou komunikací, která by měla být od ostatních ploch oddělena izolační zelení. Naopak je vítané její začlenění a vytvoření pohledové i funkční vazby mezi budovami Elektrických podniků a Vltavské filharmonie. Veřejný prostor nesmí být formován dle technologií a dopravních proudů, ale naopak dle jeho hlavního funkčního využití. Technologie i automobilová doprava se v městském prostředí navíc v sousedství takto významné stavby musí umět podřídit, rovněž případné řešení protiteroristických opatření nesmí být na úkor prostupnosti pěších uživatelů. Z výše uvedených důvodů tedy požadujeme následující:

    1. východní hranu Bubenské je třeba co nejvíce otevřít a zprostupnit
    2. zachovat otevřený průhled na ose obou významných budov
    3. neobalovat sjezdovou rampu zelení, neboť je tím naopak posilován její bariérový efekt
    4. zelené plochy západně od Vltavské filharmonie zónovat do větších smysluplných celků. Veřejný prostor musí být pro návštěvníka dobře čitelný. V tomto prostoru není vhodné umísťovat úzké chodníčky ale pracovat s typy veřejného prostoru jako náměstí – park – plocha se stromy. Navržené bariérové pobytové louky mohou být funkční v případě jejich dostatečné rozlohy a vytvoření společného pobytového prostoru, aby byla zajištěn přirozený sociální dohled.
    5. odstranit nejseverněji umístěný bariérový vyvýšený záhon z oblasti u křižovatky Bubenská x Antonínská, nad terén vystupující technologie je v tomto místě do prostoru třeba začlenit jiným způsobem, např. uměleckým dílem (názorně viz zákres příloha č. 5 usnesení)
    6. doplnit vzrostlé stromy na zpevněných plochách všude tam, kde to mocnost terénu umožní. Stromy kromě své mikroklimatické funkce pomáhají doplnit u takto rozsáhlých staveb a veřejných prostranství lidské měřítko. 
    7. doplnit stromořadí podél východní strany Bubenské v celém průběhu (rostlý terén)
    8. doplnit stromořadí podél sdílené ulice u metra Vltavská (v prodloužení Antonínské), navržená stromořadí upravit do pravidelného sponu a navázat na ně v celém průběhu ulice
    9. doplnit stromy a stromořadí na východní straně od dráhy (rostlý terén)
    10. doplnit stromořadí na spodní úrovni nábřeží podél Vltavy

    0

  8. minimalizovat rozsah dopravních ploch včetně ploch zbytkové zeleně uvnitř křižovatek a přimknout jednotlivá ramena co nejblíže k sobě. Navržené řešení musí z podstaty své polohy v centrální části města být primárně definováno pohybem pěších a cyklistů při zajištění nezbytné obsluhy a nikoliv naopak. Proto požadujeme:

    1. výjezd z garáží při východním portálu navrhnout jako jednosměrný (obdobně jako vjezd), čímž bude minimalizován počet křížení v této složité křižovatce
    2. optimalizovat uspořádání jízdních pruhů a ostrůvků při východní portálu tunelu tak, aby celý prostor neevokoval bludiště pro pěší, ale vytvořil sice rozsáhlý, ale přehledný dopravní uzel
    3. přimknout ulici Bubenskou k zástavbě, případně alespoň přimknout obě ramena co nejblíže k sobě (severně od ul. Antonínská) a ke stávající zástavbě, aby byl uvolněn co největší prostor budoucí zástavbě dle ÚS Holešovice Bubny-Zátory a minimalizovány zbytkové nevyužitelné plochy zeleně, které zde nevhodně potvrzují charakter rychlostní komunikace
    4. průjezdnost ulice Bubenské navrhnout pouze v jednom pruhu v celé délce bez rozšíření před světelnou signalizací. Navržené řešení zvětšuje plochy komunikace a dopravních stínů na úkor pěších uživatelů a parkovacích míst.
    5. zaslepit jižní výjezd z parkoviště do ul. Antonínská a úsek Antonínské mezi ulicemi Farského a Bubenská navrhnout bez pojezdu IAD

    0

  9. zlepšit dimenze a pobytovou kvalitu nábřeží

    1. rozšířit nábřeží na min. 10 metrů průběžné šíře, do které nebudou zasahovat žádné objekty, technologie ani jiné vybavení veřejného prostoru
    2. doplnit stromořadí na spodní úrovni nábřeží
    3. propojit prostor mezi východní hranou Vltavské filharmonie a dráhou s nábřežím schodištěm, případně další přístupovou trasou

    0

 

V. žádá

  1. o dopracování projektu Vltavské filharmonie v duchu výše uvedeného, aby byl přínosem pro jeho návštěvníky i pro obyvatele přilehlé čtvrti

    0

  2. o pravidelné informování MČ Praha 7 o vývoji projektu a konzultace nad zásadními požadavky MČ Praha 7, aby se stavba mohla stát nejen celoměstsky významnou atrakcí, ale i plnohodnotnou součástí stávající struktury města

    0

 

VI. ukládá

  1. podepsat průvodní dopis k vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 6. 3. 2024

    Zodpovídá: Mgr. Jan Čižinský, starosta

    Řeší: Mgr. Jan Čižinský, starosta

    Termín plnění: 03.05.2024

    0

  2. odeslat vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 6. 3. 2024 Pražské developerské společnosti, IČO: 09211322  

    Zodpovídá: Ing. arch. Tereza Marková, vedoucí odboru ORVP

    Řeší: Ing. arch. Martina Čermáková, referent

    Termín plnění: 08.05.2024

    0

 
Předkladatel: PhDr. Ing. arch. Lenka Burgerová, Ph.D., místostarosta
15. k vyjádření MČ Praha 7 k aktualizaci studie Vltavské filharmonie ke dni 6. 3. 2024
Číslo návrhu:
Číslo usnesení: 0276/24-R
Předkladatel: Burgerová Lenka, PhDr. Ing. arch., Ph.D.

Podkladové materiály (5)

Vase zadost se zaklada, prosim vyckejte...