8. k vyjádření MČ Praha 7 k oznámení zahájení zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů k záměru „Rekonstrukce úseku železniční trati odbočka Rokytka – Praha-Holešovice (mimo) – I. etapa“
I. konstatuje, že
-
předmětem stavby je rekonstrukce železničního svršku včetně kolejových spojek v ŽST Praha-Holešovice a železničního spodku v daném úseku, rekonstrukce železničního mostu v ev. km. 2,502 (v ul. Bulovka), železniční estakády nad Vltavou v ev. km 3,346, železničních propustků v ev. km 2,670 a v ev. km 3,105 a opěrné zdi podél Povltavské ulice v žkm km 2,308 – 2,482. Součásti stavby je i oprava železničního tunelu v žkm 2,724 – 3,055, zárubní zdi v žkm 2,658 – 2,724 a opěrné zdi v žkm 2,710 – 2,724
-
nyní projednání projektu dospělo do fáze posuzování vlivu na životní prostředí, jelikož spadá do kategorie záměrů podléhajícímu tomuto zjišťovacímu řízení. První fází tohoto procesu, je zahájení zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Záměr bude podroben zjišťovacímu řízení podle § 7 zákona, jehož účelem je určit, zda bude záměr posouzen v rámci úplného procesu EIA či nikoliv. V této fázi MČ Praha 7 využívá možnost se k záměru do 30 dnů od doručení oznámení vyjádřit.
-
železniční most přes řeku Vltavu spojuje dvě frekventovaná rekreační nábřeží probíhající cenným územím pražské říční krajiny tzv. Trojské kotliny. Po těchto nábřežích vedou páteřní cyklotrasy A1 a A2. Nábřeží jsou však na území MČ Praha 7 vzájemně nedostatečným způsobem propojena právě pro pěší a cyklistickou dopravu. Tento fakt ještě zesilují plány na intenzivní zástavbu v oblasti Pelc-Tyrolka zahrnující mimo jiné i výrazné rozšíření vysokých škol, která je prostorově odříznuta od zbytku města řekou Vltavou a přiléhajícími strmými svahy Jabloňka a Bílá skála. Rovněž rekreační funkce břehů se neustále posiluje.
II. podporuje
-
využití mostu k vytvoření víceúčelového propojení obou břehů sloužícího nikoli pouze jako železniční propojení, ale také pro velice potřebné cyklistické a pěší spojení dvou páteřních cyklotras A1 a A2 například pomocí nízkonákladové podvěšené konstrukce lávky. Takto by most mohl sloužit více formám ekologické dopravy, což by vedlo k větší efektivitě vynaložených prostředků i intenzivnějšímu využívání tohoto typu dopravy při pohybu osob mezi oběma břehy řeky. Taková lávka by také vytvořila důležitou a nyní zásadním způsobem chybějící spojku mezi Holešovicemi a nově plánovanou zástavbu území Pelc-Tyrolky, pro které je v současné době zpracovávána územní studie. Ta počítá mimo jiné s podstatným rozšířením areálů stávajících vysokých škol i s novou bytovou zástavbou, jde tedy o vytvoření důležité budoucí spojku pro pohyb pěších cyklistů od stanice metra Nádraží Holešovice.
III. požaduje
-
v zájmu zajištění propojenosti území a navýšení kapacit pro ekologické formy dopravy do projektu zapracovat alespoň přípravu na možné budoucí umístění lávky pro pěší a cyklisty. Zlepšení vzájemné dostupnosti obou břehů a propojení páteřních tras pro pěší a cyklisty bude mít bezpochyby pozitivní dopad také na životní prostředí.
-
upřesnit informace o tom, jak bude naloženo s odtěženými zeminami a s dalším odtěženým materiálem vzniklým při realizaci záměru „Rekonstrukce úseku odbočka Rokytka – Praha-Holešovice (mimo) – I. etapa“ a zda tento materiál a zeminy se nestaly nebezpečným odpadem z důvodu rizika možných úniků kapalin a dalších látek z provozu železniční trati.
-
posouzení navržených opatření zamezujících průniku závadných látek do povrchových nebo podzemních vod, který je zpracován v samostatné příloze této projektové dokumentace (viz Havarijní plán stavby). Záměr je stavbou, při které bude nakládáno se závadnými látkami, se zvýšeným nebezpečím pro povrchové vody a podzemní vody, neboť se záměr nachází v blízkosti vodního toku a záplavového území.
-
upřesnit technologii odstranění všech invazních rostlin včetně dřevin nacházejících se v území záměru. Dále požadujeme navržení konkrétních opatřeních zamezujících jejich opakovanému šíření v průběhu realizace záměru i po ukončení záměru. Důvodem je opodstatněná obava z jejich opětovného šíření nejen v místě záměru, ale i do přírodní památky Bílá skála v případě neodborně vedených zásahů při jejich likvidaci.
-
vyhodnocení dostatečnosti navržených protihlukových opatření – protihluková stěna na mostní konstrukci v blízkosti obytných objektů na ulici Varhulíkové s ohledem na blízkost obytné zástavby v ul. Jankovcova, předškolního zařízení v ulici Varhulíkové a blízkost parku U Vody. Z téhož požadujeme přehodnotit také navrženou dobu realizace právě s ohledem na blízkost zástavby. Projektová dokumentace uvádí dobu realizace stavby v čase 06–22 hod, přičemž nejhlučnějších zařízení v době 7-21 hod bez zohlednění víkendů.
-
posouzení navržených opatření k eliminaci prašnosti v dotčené lokalitě především s ohledem na blízkost zástavby sídla (blíže než 350 m od nejbližší stavby) a s ohledem na blízkost staveb s vyšší citlivostí na zvýšenou prašnost (bytová zástava, školka). Požadujeme také posouzení kumulativního vlivu negativních vlivů na kvalitu ovzduší se zohledněním stávající i předpokládané stavební činnosti v oblasti.
IV. ukládá
-
podepsat průvodní dopis k vyjádření MČ Praha 7 k oznámení zahájení zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů k záměru „Rekonstrukce úseku železniční trati odbočka Rokytka – Praha-Holešovice (mimo) – I. etapa“
Zodpovídá: Mgr. Jan Čižinský, starosta
Řeší: Mgr. Jan Čižinský, starosta
Termín plnění: 20.08.2025
-
odeslat vyjádření MČ Praha 7 k oznámení zahájení zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů k záměru „Rekonstrukce úseku železniční trati odbočka Rokytka – Praha-Holešovice (mimo) – I. etapa“ Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy
Zodpovídá: Ing. arch. Tomáš Richtr, vedoucí odboru ORVP
Řeší: Ing. arch. Martina Čermáková, vedoucí oddělení
Termín plnění: 20.08.2025